
www.openDemocracy.net 1 

Al-Jazeera: the world through Arab eyes 

Al-Jazeera: the world through Arab eyes 
Hazem  Saghieh  
17 June 2004 

A booming satellite television industry offers the Arab world’s 280 million people fresh perspectives on Middle 
East and global affairs. Hazem Saghieh assesses the costs and benefits of a revolution in Arab minds and screens. 

The current vigorous growth of the television industry 
in the Arab world has its origin in three factors. Their 
mixture of technological and political elements 
symbolises, as if in a distorting mirror, the struggles of 
a people who are negotiating a difficult historical 
inheritance while painfully attempting to enter the 
world of globalisation on their own terms.  

First, the advances in global communications made 
possible by audio -visual technology. The war to 
liberate Kuwait in 1991 was a landmark in 
demonstrating the power of television, of the American 
network CNN in particular. The Arabs had a ringside 
seat as spectators of these developments; more 
recently, they have entered the field as active 
participants. 

Second, the decline of the Arab nationalist cause in its 
various guises. What used to be known as the “national 
liberation movement” has turned into an array of 
religious, ethnic and sectarian factions united only by 
their hostility to the outsider – and to the American 
outsider above all. This has allowed the Arabs to feel 
imaginatively bound in a common cause, one that 
television finds it appropriate and lucrative to fuel. 

Third, the disintegration of intermediate institutions 
able to connect the individual citizen, the state and 
society. The communist parties began to wane with the 
decline, and then collapse, of the Soviet Union. They 
were also fatally undermined by profound changes in 
the nature of the working class and the fabric of society 
in general, along with the rise of ethnic and sectarian 
allegiances.  

In brief, all modern Arab political projects have ended 
in failure. The Ba’ath  party ended as a mere repressive 
apparatus in two major Arab countries, Syria and Iraq, 
while Nasserism has long been receded into a dim and 
distant past. Even the Palestinian revolution has lost 
its hold on Arab sentiment, its institutions having been 
reduced by the Oslo agreements of 1993 to an 
impoverished “national authority”. The Arab trade 
unions, never able in any case to mobilise society in a 
poorly -industrialised region, have shared this political 
decline. Television both articulates the resultant sense 
of loss and failure, and provides ways of escape from 
its crushing realities. 

These three factors help explain why al-Jazeera, the 
successful Arabic satellite television station, has 
become in effect the most popular “political party” in 



www.openDemocracy.net 2 

Al-Jazeera: the world through Arab eyes 

the Arab world. Millions of Arabs watch its news 
bulletins, and as many as 30 million watch its flagship 
debate programme “Countertrend” (al-Itijah al-
Mua’akis). 

Between 1998 and 2002, total TV viewership showed a 
marked increase, according to the Pan-Arab Research 
Company. The 15-24 year old age group shows the 
highest rate of increase, though it is high in every 
category. According to the Arab media research 
company Ipsos-stat, the number of female viewers was 
in 2002 almost equal to male.  

Al-Jazeera’s impact derives from its ability to fuse two 
dimensions of globalisation: sophisticated technology 
(what might be called “capitalist globalisation”) and an 
appeal to ethnic and religious populism (what might be 
c a l l e d ,  f r o m  o l d  m a r x i s t  
phraseology, “lumpenproletarian 
globalisation”). The result is a 
fascinating combination of progress 
and regress – one that is being 
contested daily between and within 
Arab hearts and minds from Iraq to 
Morocco, from Algeria to Yemen. 

The paradoxes of progress 

There are, in turn, three positive 
aspects of the flourishing satellite 
television industry in the Arab 
world. 

First, al-Jazeera and other channels 
have broken the western, and particularly the 
American, news monopoly in the region. The resulting 
expansion in the range of information sources and 
views is not simply a healthy counterweight to 
American-dominated coverage; it also accustoms Arab 
viewers to criticism of their own rulers and 
governments – an unthinkable trend until the 1990s. 
The presence on al-Jazeera and other channels of 
human rights activists and feminists, for example, 
represents a significant “normalisation” of political 
discourse. 

Second, al-Jazeera has changed the way Arab 
television reporters work. Many now feel equal in 
dignity and professional pride to their western 
counterparts, covering conflicts in similar ways and 
competing for scoops. They even encounter 
comparable problems with the authorities in various 
Arab countries.  

Third, al-Jazeera has helped enable the Arabs, a people 
with a recent history of domination by colonial powers, 

to improve their collective morale and self-belief. One 
important component here is the documentary films 
that Arabic satellite channels buy from their western 
colleagues, above all the BBC; another is the debate 
programmes on Arabic TV that involve Israeli as well 
as American politicians and journalists, which help to 
demystify the “enemy” and show him to be a normal 
human being like the rest of us. All this widens 
people’s horizons, an important source of confidence. 

However, the phenomenon of Arabic satellite 
television also has two drawbacks. First, the content of 
the new stations’ programmes is often open to charges 
of political bias. This is epitomised by the main slogan 
of al-Jazeera (primarily a news channel, after all): “the 
opinion... and the other opinion”. The sense of 
partisanship that this evokes is the mirror image of the 

frequent controversies al-Jazeera 
has been involved in – over the 
quality of its reporting, the apparent 
targeting of its offices by American 
warplanes in Kabul and Baghdad, 
and the political links of its Madrid 
correspondent who was accused of 
helping al-Qaida. 

The second drawback of the al-
Jazeera phenomenon is even more 
serious, and is linked to the timing 
of its arrival. The explosion in of 
sudden, unfettered freedom of 
speech in a historically unfree Arab 

world lacking any democratic traditions creates many 
opportunities for scandal-mongering. Even worse, the 
new satellite channels are highly selective in their 
targets of criticism; they avoid condemning the rulers 
and governments that finance them. Their editorial 
line rarely deviates from government policy in the 
country in question. 

Al-Jazeera itself, for example, was set up in Qatar in 
February 1996, seven months after the bloodless coup 
led by the then Crown Prince Hamad bin Khalifa al-
Thani against his father, the Emir Khalifa bin Hamad. 
It is well known that from his first days in power the 
new emir did his utmost to pursue policies 
independent of those of the major Arab states, and that 
his administration used al-Jazeera as a means of 
embarrassing those very governments.  

An embrace of extremes 

The cumulative impact of technological sophistication, 
political instrumentality and a combative, polarising 
reporting style in the Arab satellite channels is highly 

Al-Jazeera’s impact 
derives from its ability to 

fuse two dimensions of 
globalisation: 
sophisticated 

technology...and an 
appeal to ethnic and 
religious populism... 



www.openDemocracy.net 3 

Al-Jazeera: the world through Arab eyes 

Hazem Saghieh is political editor of the London-based Arab newspaper al-Hayat, and edits its weekly political 
supplement Tayyarat (Currents). He is the author of many books about contemporary Arabic politics and 
culture. 

Copyright © Hazem Saghieh, 17  June 2004. Published by openDemocracy Ltd. Permission is granted to reproduce 
this article for personal, non-commercial use only. In order to circulate internally or use this material for teaching 
or other commercial purposes you will need to obtain an institutional subscription. Reproduction of this article is 
by arrangement only. openDemocracy articles are available for syndication. For institutional subscriptions, 
syndication and press inquiries, please call ++44 (0) 207 608 2000. 

significant. These television stations not only depict 
reality, but endlessly repeat certain images in ways that 
give an exaggerated, even caricatured, impression of 
that reality. 

Such extreme phenomena as war and conflict, the 
sanctification of “martyrs”, images of corpses, emotive 
scenes and the necrophiliac celebration of death and 
funerals are all much more common on Arabic satellite 
channels than they are in the day -to-day life of most 
Arabs. Yet the inflammatory zeal of some 
correspondents in covering such events is 
undiminished. 

Every time “one of us” dies he is invariably described 
as having been “martyred”; but every casualty from 
“the other side” – even if only a child – is invariably 
described as having been “killed”. The stereotypical 
bigotry of certain programmes – especially those 
broadcast by the Hezbollah  channel al-Manar – has to 
be seen to be believed. 

Alongside politics, a religious consciousness and the 
propagation of religious values have assumed an 
important position in Arab broadcasting. This is 
especially dangerous when advanced technology is 
made an instrument of an unreformed approach to 
religious and secular affairs. The outcome – 
“capitalist” plus “lumpenproletarian” globalisation, 
exhibitionist  consumerism plus rel igious 
fundamentalism, is the worst postmodern 
combination. 

In the face of this, the official United States response is 
of no use whatsoever. It embraces the repressive and 
illiberal tradition of blaming the media for events on 

the ground. Behind them, the Fox News channel, 
American television evangelists and the phenomenon 
of “embedded” journalists serve merely to justify the 
bias of Arabic television stations.  

None of this absolves the Arab media from its 
responsibility to report truthfully and accurately 
without abusing its power – particularly when that 
power extends beyond the Arab world itself to Arabs 
living elsewhere. But the real worry is that Arab 
television stations are ultimately defined more by their 
ethnic and communal allegiances, and by the interests 
of their owners, than by the technological advances 
that have facilitated them. 

There is a mordant contrast here with the kind of 
profound cultural and psychological change in the 
Arab world represented by (for example) the building 
of the Suez canal or the creation of the American 
University in Beirut. Another historical comparison 
may make the point best: whereas newspapers were 
born, a century ago, as part of a wider project to 
modernise the Arabs, satellite television stations 
fundamentally seek to defend them, reinforce their 
prejudices, and tell them that they are right whatever 
they do. 

That is sad enough; what makes it tragic is that with 
George W. Bush in the White House and General Ariel 
Sharon in charge of Israel, the arguments of these Arab 
television channels sound very convincing. 

This article is based on a talk Hazem Saghieh gave to 
the 11th World Editors’ Forum in Istanbul on 2 June 
2004 

 


